torsdag 24 april 2014

Med Johannes Graaf: Över sjö och strand

För ett par månader sedan smög vår filmmakare Johannes Graaf upp en ny film på YouTube. En stämningsfull tur på våra närmaste sjöar och med en lika stämningsfull och passande musik: Edvard Griegs Morgonstämning ur sviten Per Gynt.  Jag missade detta under min oplanerade sjukhusvistelse men här är filmen:
  

Jag tycker om både Johannes filmer och Edvard Griegs musik. Jag kom att tänka på att ett av mina favoritstycken bland klassisk musik är Griegs I bergakungens sal som ingår i samma svit. Jag började leta på YouTube efter någon bra inspelning av den. Videon här nere gjorde intryck på mig med många associationer till Johannes Graaf. Både Johannes och jag har varit i Norge flera gånger och jag är säker på att också han tycker om landet. Titta på videon så ska jag sen tala om hur min fantasi skenade iväg...

  
 .
Jag ser mycket i den här videon som skulle kunna komma från Johannes Graafs kamera. Men då skulle den branta sluttningen säkert vara Gamla gruvvägen. Det som vi kallar  "I bergakungens sal" känner många norrmän inte igen. I Norge kallas kompositionen " I Dovregubbens hall", både på bokmål och nynorsk.

Vi bor ju i ett gruvsamhälle. Bergakungens sal eller Dovregubbens hall borde för oss vara Saxbergs-gruvan. Vi vet ju av historien om Saxbergsgruvans upptäckt 1879 att Saxbergsgruvans upptäckt till stor del berodde på att Råhanda eller Bergsfrun gav sig tillkänna genom att ropa Daniel, den älre broderns namn. Därefter kastades dörren till kolarkojan ut på planen utanför. Den yngre brodern Jakob  trodde mer på Råhanda än brodern. Han visste att där Råhanda visar sig på liknande sätt - där finns gods (malm). Resultatet blev att Saxbergsgruvan upptäcktes. Johannes kanske skulle ha kallat sin film Saxbergsgubbens sal?

Nu tillbaka till verkligheten. Den som vill höra en helt annan version av "I bergakungens sal" spelad av en känd musikant från Norge kan komma till Olas blogg genom att klicka här.

Inga kommentarer: