söndag 19 juni 2011

Midnattsolen lyser över havet

Klockan är strax efter midnatt mellan lördag och söndag och jag sitter fascinerad framför min dator på min resa med Hurtigruten från Bergen till Kirkenäs. Ja, jag sitter inte på båten Nordnorge utan hemma på mitt datorrum på Malbacken. Och jag följer den direktsända resan på datorskärmen.

Vi är på väg mot Brønnøysund som ligger några timmar söder om Polarcirkeln så här går solen idag ner kl. 00:36 och upp igen 01:49. Himlen mot norr är helt gul och lysande. Det är inte dagsljus men inte heller mörkt.
 
Vi är något försenade, 15-20 minuter jämfört med turlistan men farten är 15,4 knop och det är massor med småbåtar som följer oss på resan. Jag ska gå till kojs snart men vill först se när vi lägger till i Brønnøysund.

Både resan och direktsändningen från NRK fortsätter till tisdag morgon då vi lägger till i Kirkenäs. Och vi har också tur med vädret, nu 14 grader och halvklart. Vind ca. 7 m/sek. Go tur!

 

Inga kommentarer: