söndag 19 juni 2011

Det här skulle min far ha gillat!

Jag kan inte låta bli att följa Hurtigrutbåten MS Nordnorge som fram till tisdag också är en TV-studio och TV-sändningsstation för NRK2 på sin tur från Bergen till Kirkenäs.

Jag missade infart och uppehåll i Trondheim i förrgår kl. 12.00. Min svåger och jag var ute och sågade bräder och regelvirke. Första gången jag var i Trondheim var med min föräldrafamilj. Vi såg då en Hurtigrut-båt lägga lägga till tillfälligt vid kajen.
 
Idag upptäckte jag att jag kan gå in på direktsändningen av Hurtigruten och spela upp redan passerade avsnitt. Om man inte maximerar fönstret med direktsändningen har man ett sjökort till vänster med båtens position. Den redan seglade stäckan är grön och den återstående är röd. Man kan klicka var som helst på den gröna linjen. Då kommer man tillbaka till den punkten av resan också i den sända bilden.
 
Min far som var mycket imponerad av teknikens framsteg skulle verkligen ha uppskattat att sitta i TV-soffan och på storbilds-TV se direktsändning från Hurtigruten. Få i Sverige kan se NRK2 direkt men med en dator kopplad till TV:n kan den tjäna som bildskärm och alltså de här sex dagarna, torsdag - tisdag visa maraton- sändningen från Hurtigruten. Men min far är tyvärr borta och kan inte längre glädjas åt teknikens utveckling.
 
Det är 21.00 på söndag kväll och vi håller på att lägga till i Svolvær, Lofotens huvudstad. Vi passerade Polcirkeln vid 7-tiden i morse och här går solen aldrig ner vid den här tiden på året.

 

Inga kommentarer: