måndag 7 december 2009

Nu är det Bella Center som gäller!

Kanske du inte känner till Bella Center? Nej, det skulle inte jag heller göra om det inte varit så att jag runt millennieskiftet haft en 2½ dygns minisemester i Borås och Köpenhamn... Det här tarvar nog en del förklaringar:

I min andra blogg, Olas blogg, har jag skrivit några inlägg om min resa till Indien 1998. Klicka på följande länk för att komma till blogginläggen om min kontakt med Indien. Där har ni en del av bakgrunden.

Väldigt kortfattat: En indisk kvinna satt på min plats på morgontåget en snöstormig vinterdag från Falköping till Hallsberg. Året var 1998. Vi började prata och jag talade om att jag skulle åka till Laos inom kort, bara några hundra mil bortanför Indien.

- Då måste du komma förbi och hälsa på i New Delhi!

Så då gjorde jag det (i andra bloggen).

En tid senare kom Anu
, hon heter så min indiska systerdotters mamma (förklaring i andra bloggen), till Sverige och Borås igen för att sälja kläder till ett par av postorderfirmorna. Vi bestämde att vi skulle träffas i Borås. Jag kände inte alls till staden men lovade ordna hotell och tog tåget ner från Örebro.

Anu var på företagsbesök hela dagen i Borås där hon skulle stanna till nästa morgonr. Då skulle hon ta tåget till Köpenhamn där hon skulle övernatta och morgonen därefter flyga till en modemässa och kundbesök i Köln i Tyskland. Vi hade mycket att prata om den stund på kvällen när vi åt middag på en Borås-restaurang, thailändsk tror jag, så jag beslutade att följa med till Köpenhamn där Anu skulle stanna ett dygn utan att ha något särskilt att göra.

Anu hade flera gånger besökt en årlig modemässa som hölls på Bella Center i Köpenhamn. Hon brukade bo på ett bra vandrarhem Danhostel Amager nära Bella Center.


Bella Center från nordväst med Copenhagen Congress Center (till vänster), västra ingången (i mitten) och International House (till höger)

Bella Center är Nordens största utställnings- och kongresscenter och ligger på ön Amager i Öresund. På ön ligger också Köpenhamns internationella flygplats Kastrup.
Øresundsbron som är brons officiella namn, går också från Amager.

Vi övernattade på Danhostel Amager som också var en upplevelse: ett modernt, stort vandrarhem med över 500 bäddar i rum med 2-6 bäddar. Kvällen tillbringades på en indisk restaurang Taj Mahal. Den hade inte bara mycket bra mat utan också en imponerande inredning. När man kom in i restaurangen gick man på glas över en flod som skulle föreställa floden Yamuna i Agra i Indien. Hela restaurangen var inredd med vackra, indiska trämöbler med många silverbeslag.

Förebilden för Restaurang Taj Mahals inredning, den heliga floden Yamuna här när den flyter förbi praktmausoléet Taj Mahal i Agra i Indien.

Köpe
nhamns Metro (tunnelbana) har en station vid Bella Center. Den ligger vid den gröna linjen och för att komma till Kastrup morgonen efter fick vi åka tillbaka till Christianshavn och där byta till den gula linjen som går till Kastrup.

Det här var förklaringen till att jag kände till Bella Center som nu har världens blickar på sig genom FN:s klimatkongress COP15. Den ska pågå i två veckor för att försöka rädda jordens framtid. Vi får hoppas att det går bra.

Att det här inlägget skrevs i Saxdalen blogg och inte i den mer internationella Olas blogg beror på att klimatförändringar berör hela jorden, också Saxdalen. Visserligen kommer inte havsvattnet att nå upp till oss även om isen i Arktis och Antarktis smälter helt men i så fall blir det också andra stora förändringar i miljön.

Inga kommentarer: