lördag 5 december 2009

En bussolycka som jag kommer ihåg

Jag har haft ett minne av en stor bussolycka i Gonäs men började tro att jag kanske mindes fel. I dag hittade jag emellertid en webbplats om Gonäs och där finns händelsen beskriven.

Det som hände var i stort sett som jag mindes att man berättade och läste i tidningen. Olyckan inträffade på sommaren 1949. Själv var jag bara sju år så jag kunde inte ha läst tidningen själv men jag tror att det fanns någon bild i tidningen på den demolerade bussen.

Jag hade för mig att det var en timmerbil som kolliderade med bussen men det var tydligen en "vanlig" lastbil. Klicka på följande länk och läs mer om bl.a. bussolyckan i Gonäs: Intressanta händelser i Gonäs

Artikeln upplyser inte om hur antalet dödsoffer och skadade vid olyckan. Jag vill minnas att det var flera döda.

Vi hade vänstertrafik i Sverige på den tiden men nästan alla bilar var vänsterstyrda. Bussarna var dock högerstyrda. Det var nödvändigt för att passagerarna inte skulle behöva gå in från mitten av gator och vägar. Det var nog efter den här olyckan som jag alltid försökte sitta på vänster sida när jag åkte buss i vänstertrafik.

Sju år senare, 13 januari 1956 inträffade en tågolycka som många i min ålder säkert minns. Ett malmtåg på väg från Grängesberg tappade bromsförmågan och skenade söderut. Söder om Ställdalen mötte malmtåget ett motorvagnståg eller rälsbuss som vi kallade det. Krocken blev mycket kraftig och 20 personer i motorvagnståget dödades, varav många skolbarn. Mer om olyckan finns här: Ställdalsolyckan.

I Saxdalen har vi inte haft någon så stor olycka som olyckorna i Gonäs och Ställdalen med det har funnits olyckor också här. Vi ska återkomma till det.

Inga kommentarer: