lördag 27 december 2008

Gamla glasplåtar




I flera fotoalbum som jag haft förmånen att få låna har den här bilden funnits med, jag har tänkt att det här kanske är en av de första bilderna av Rävvåla Folkdanslag som finns.
Den är fotograferad tidigt eftersom inte Grangärdedräkten ännu finns, var och en har tydligen sin egen dräkt kanske från sin egen hembygd.
Jag kan identifiera några i alla fall, längst till höger står spelman Alfred Falk, vid hans sida står Einar Haag med sin fru framför i gräset.
Jag fick låna en kartong med glasplåtar av Mikael Eriksson vid Olles, som han funnit i ett uthus, dessa härrör med all säkerhet från David Spjut som var en hängiven fotograf.
Bland dessa glasplåtar hittade jag orginalplåten till denna bild, denna är numera överförd till modernare media. Besök gärna: http://www.vvk.se/ där finns ett helt album med bilder tagna av David Spjut.




Det här lilla söta barnet fanns även med bland nämnda glasplåtar, titta på den ovanliga modellen av barnvagn, med skottkärrefattning för transporteringen av barn och vagn.

Det hela är inte mindre kurriost eftersom barnet är Åke Runnberg.


Vidare bland glasplåtarna hittade jag denna fina vy över Saxen mot Stor Fars och Neregårds även med "Storsten", tagen från Stackarberget.
Som jag tidigare nämnde besök: www.vvk.se för att se mera gamla bilder från Rävvåla.
Med varma helghälsningar Lars-Åke W

Inga kommentarer: