måndag 9 juni 2014

Saxdalen from above - Saxdalen från ovan

På nationaldagen publicerade Johannes Graaf  en ny film på YouTube. Jag fick en länk från Johannes där han kallar det nya alstret "en ny lite exklusiv film". Det kan man hålla med om. f.rågan är om någon tidigare filmat Saxdalen ur ett fågelperspektiv? Filmen har fotograferats av Peter Habram och redigerats av Johannes Graaf.
  

   
Lite kuriosa för mig när jag såg filmen var att jag som liten faktiskt flög en gång över vår by. Jag tror att det var en av somrarna 1948 eller 1949. Den kände flygpionjären Albin Ahrenberg hade landat på Saxen och gjorde rundturer med start från bryggan vid det gamla pumphuset vid slamhavet.
  
Jag var nere vid ångåtsbryggan med min kusin Börje Andersson och vår granne Sven Graaf. De frågade om jag ville följa med på en flygtur. Jag var tveksam och lite rädd men efter en stunds eftertanke beslöt jag mig för att ta risken - ja jag kände det som en risk. Men min kusin var min idol och grannen Sven Graaf  var väl allmänt ansedd som en omdömesgill och pålitlig man och de skulle båda följa med på flygturen. Så nyfikenheten och tilliten till två vuxna fick mig att ta den risk som jag ändå uppfattade fanns.

Här har vi kopplingen mellan tre generationer: Sven Graaf som var arbetskamrat med min kusin Börje var morfar till filmfotografen Johannes Graaf.

Flygturen var en stor upplevelse för en 6-7 år gammal pojke. Först kände jag mig lite rädd när vi ökade farten på Saxens små vågor. Det var mycket hög motorvolym från flygmotorn som gick på högvarv. Dessutom var det ett ordentligt oväsen under flygplanet där pontonerna plöjde Saxens vatten.
  
Snart lyfte vi och allt blev både tystare och lugnare och jag är säker på alla i det lilla flygplandet njöt av utsikten under rundturen runt Saxdalen. Albin Ahrenberg besökte vår by, troligen tidigare när den hette Rävvåla, vintertid. Bilder från Ahrenbergs flygturer i Rävvåla/Saxdalen finns på Lars-Åke Wettercratz bildgalleri här.

Inga kommentarer: