fredag 4 oktober 2013

Ni har väl inte glömt Kanelbullens dag idag och varje 4 oktober

Jag gick in till min granne Ruth för en pratstund idag. Redan när jag öppnade ytterdörren möttes jag av den härliga doften av nybakade bullar. Ruth påminde mig om att det är Kanelbullens dag idag. Jag blev bjuden på kaffe och varm, nybakad kanelbulle. Det är inte mycket som kan smaka bättre när det var lunchtid och jag ännu inte druckit kaffe på hela dagen.

Byn Rävvåla/Saxdalen har haft många kaféer och bagerier under sin historia. På Saxenvägen där vi har IT-butiken Smeserver idag fanns innan jag minns det Finn-Karl-Eriks kafé. Under min skoltid hade Hjalmar Runnberg kafé i samma lokal. Vid Oxbrovägen nedanför den branta trappen från Folkets hus låg Annas kafé. Selim Lundbergs kafé låg i Norrbyn, på öster sida om Saxenvägens  korsning med Oxbrovägen.

Nilssons bageri hade också ett kafé innanför södra gaveln. Dessutom fanns ett bageri med en fin skylt på dörren med det internationellt klingande namnet: Wienerbageri. Det ägdes av handlare Kalström som hade affär i den fastighet som fortfarande ligger väster om Oxbrovägen i korsningen Oxbrovägen-Olsjövägen. Wienerbageriet låg mitt emot affären mellan Oxbrovägen och Olsjövägen.
  
Min farmor arbetade på Wienerbageriet. Hon var stark utan att vara stor. När någon frågade hur hon kunde vara så stark sa hon att hon blivit stark därför att hon bakat så stora degar i bageriet.

Genom min far har jag också en viss anknytning till Nilssons bageri. En minnesgod släkting till mig berättade att min far gått in på bageriets affär/kafé. Han frågade inte efter någonting men när personalen frågade vad han ville ha svarade han: Jag ville bara lukta.

Inga kommentarer: