söndag 2 juni 2013

Byte av bank i Rävåla 1920

Saxdalen har en ganska lång historia och i en by som vår som ligger långt från centralorten har servicen som funnits hemma i byn varit viktig. Jag har nog berättat om min morfar som arbetade i Blötbergs- gruvan. Han gick över skogen från Malbacken till Blötberget varje dag och hem igen på kvällen, sommar så väl som vinter. Visst kunde han delvis dra nytta av den service som fanns i Blötberget. T.ex. köpte han en sommar en trädgårdssoffa med gjutjärnsgavlar och kraftiga bräder. Den fick han sen bära över skogen på väg hen från Blötberget.
  
En service som fanns i byn, både före och efter 1920, var bankkontor. Byn hette då Rävåla eller Räfvåla.   Här en artikel som kunde läsas i tidningen Dalpilen den 29 oktober 1920:
 
Källa: Tidningen Dalpilen 1920-10-29


























Jag hittade artikeln på Sveriges nationalbibliotek, Kungliga biblioteket KB, för en tid sedan. Nyfiket försökte jag sen hitta något om vad som hände sedan. Då var databasen med digitaliserade dagstidningar oåtkomlig en tid. Nu har jag dock hittat fortsättningen på den här lilla delan av Rävvåla/Saxdalens historia: 

Dalpilen 1920-12-03




















Dalpilen 1920-12-03















Den som är intresserad att läsa i gamla tidningar kan göra det på Internet. Hitta KB:s söksida för digitaliserade dagstidningar här. Använd t.ex. sökorden Räfvåla, Rävvåla och Rävåla men bara ett i taget för att få massor av träffar och kunna läsa om byn i gamla tidningar.

Inga kommentarer: