lördag 4 maj 2013

Hasse Gille i Österbybruk, en folkmusiker

På årets första dag fick jag det tråkiga meddelandet att en värlsmästare gått ur tiden. Nyckelharpisten Hans "Hasse" Gille i Österbybruk i Uppland dog natten till nyårsafton. Även om vi i Dalarna har mycket folk- musik kanske Hans Gille inte är så känd här. Ett av hans huvudinstrument, nyckelharpa, är ett typiskt lokalt instrument i Uppland men har spritts mer eller mindre över hela landet.

Per-Ulf Allmos  härliga bild av Hans Gille länkad från nyckelharpansforum.net  Läs mer om Hans Gille och se många bilder från hans spelmansliv där.

Jag lärde känna Hans Gille när min sambo och jag fått vårt andra barn och växt ur den lilla lägenhet vi hyrde på landet utanför Uppsala. Vi flyttade till ett radhus i Gimo. Därifrån är det bara 1½ mil till Österbybruk. Där bodde Hans Gille och han hade kurser i nyckel- harpsbygge.
  
Jag åkte under en tid till Österbybruk en gång i veckan för att bygga  mitt instrument. Det var ett nöje att träffa Hans. Han instruerade inte bara i instrument- bygget utan han berättade också intressant om sitt liv som musiker och många upplevelser som spelman. Tyvärr har jag inte hittat några videor med Hans Gille. Däremot hittade jag den här videon med flera nyckel- harpor.
  


Melodin som spelades här är ganska säkert den mest kända nyckelharpskompositionen: Spelmansglädje tonsatt av Sveriges mest kände nyckelharpist Eric Sahlström.

Vi trivdes inte i Gimo utan flyttade tillbaka till Brunna, nuvarande Vänge, innan nyckelharpan var färdig- byggd. Om tiden medger finns planer på att fullfölja bygget och kanske också att bygga en låda att frakta den i. Då vet jag att det ska finnas plats för bl.a. tand- borste och ett par extra kalsonger i lådan. Spelmanns- stämmor har tydligen en tendens att dra ut på tiden även om nätterna utnyttjas tillfullo.
  
Det lärde jag mig också av Hasse Gille som var vallon och smed i den 14:e generationen. Han var också den siste verksamma vallonsmeden i Österby bruk. Så Hans Gilles bortgång blev inte bara en spelmans jordafärd utan också en avslutning på ett långt kapitel i Österbybruks historia. På Sveriges nationaldag under Hans sista levnadsår fick han nöjet att inviga den första Gillestämman, en ny  spelmansstämma uppkallad efter honom. Det kan bli en ny lång tradition den 6 juni i Österbybruk.
  
Musikhälsningar från Ola

Inga kommentarer: