tisdag 11 januari 2011

Det är ettornas dag, 11/1 - 11

Nu kan vi nog börja tro på att det har vänt, att den mörkaste tiden är över. Dagarna har redan blivit ungefär 50 minuter längre jämfört med den 21 december när det var som mörkast. Och visst har vi fått snö men ändå varit mer förskonade än både norrut och söderut.

De snöproblem vi har är nog mindre beroende av nederbörden än av hur den hanteras. Vägverket verkar inte reagera på en dags nederbörd även om det är 10-15 cm snö. Det verkar som de väntar tills det har slutat snöa innan de plogar. Det har gjort att trafiken på våra vägar blir allt farligare.

Resultatet blir att många länsvägar får tre upp- körda spår varav det mittersta är gemensamt för mötande trafik. När sen hjulspåren blir så djupa att det är svårt att styra upp ur dem är naturligt- vis risken för kollisioner och dikeskörningar stor.

Mycket dålig markering av vägkanterna gör det också omöjligt för de som plogar att hålla rätt vägbredd. Resultatet blir att hjulen skär ner där det verkar vara väg.  Borde inte antalet dikeskörningar hittills i vinter vara tillräckligt för att fundera på om det inte vore ekonomiskt försvarbart att markera vägkanterna bättre och att ploga när det blivit så mycket snö att det gör trafiken osäker - även om det fortfarande snöar?
 
Det här tänkte jag redan förra vintern när jag körde 2-4 gånger i veckan sträckan Saxdalen - Sunnansjö? För mig verkar det självklart men med myndigheternas sätt att räkna är det tydligen feltänkt. Eller är det så att varje person eller myndighet egoistiskt tänker bara på sin egen budget? Men vi medborgare är ju beroende av helheten! Eller är det vårt fel och vi som ska betala? Borde det inte göras med våra skatter?
 
Har du samma erfarenhet som jag och vill protestera mot vägverkets "sparprogram": Skicka e-mail till mailto:olahagfall@gmail.com Du kan skriva t.ex. "Jag protesterar" eller utveckla dina synpunkter mera.

Hälsar Ola

Inga kommentarer: