måndag 4 oktober 2010

4 oktober, alltså Kanelbullens Dag


Kalendern har slagit över till 4 oktober och - som vi redan redan påmint om i bloggen - innebär det Kanelbullens Dag.  Men frågan är om det inte gått inflation i dessa "temadagar" när vi samma dag (ja 4 oktober i år) också ska hinna fira:

2010-10-04* Djurens dag
2010-10-04 Internationella barndagen
2010-10-04 Internationella dagen för boende- och bebyggelsefrågor

Och för en liten stund sen slutade gårdagen, 3 oktober, då vi firade Gräddtårtans Dag. Hann ni med det, eller sitter den sista tårtbiten fortfarande som en liten propp i halsen som säger: Inga fler sötsaker på flera dagar?

FN står bakom många av de internationella temadagar som vi har. En del är för-dagar t.ex. Internationella dagen för pressfrihet, Internationella dagen för biologisk mångfald, andra är mot-dagar som  Internationella dagen mot tobak och Världsdagen för bekämpning av ökenutbredning och torka.

Kanelbullens Dag däremot är helt nationell. Den finns i huvudsak i Sverige men också i Länder där det finns svenskar. Den firas t.ex. bland svenskar på Nya Zeeland och på många orter i utlandet där svenska kyrkan har verksamhet.

Jag misstänkte att Kanelbullens Dag var en icke-kommersiell uppfinning eftersom den instiftats av Hembakningsrådet. Det lät för mig hemtrevligt och som stimulans för en kulturell tradition, hembakningen. Då var det alltså inte ett påhitt av bagerinäringen. Då visste jag inte vem som finansierade Hembakningsrådet. Att Hembakningsrådets finansiär var Nordic Sugar förklarar i mitt tycke en del om deras intresse i bulldagen.

Sen beror det på hur man ser det: Om intresset för kanel- (och andra) bullar koncentreras till 4 oktober kan det innebära att övriga 364-365 dagar blir icke-bulldagar. Då kan det bli som med saffran. Det finns bara att köpa strax före jul. I så fall blir Folkhälsan vinnare och inte Nordic Sugar. 

Hur är då mitt eget förhållande till kanelbullar? Jo jag ska erkänna att jag till stor del är uppfödd på vetebröd eller "duppa" som det kallades. Frukost var nästan alltid varm mjölkchoklad (gjord på mycket socker, chokladpulver och mjölk. Bullar var för det mesta för småskaligt så en långbulle (vetelängd) uppskuren i skivor doppades i chokladen så att skivorna blev ännu mjukare än de var från början. Det kunde bli ett par skivor över - ibland - innan jag var mätt.  
 
 Det förekom faktiskt att hårt bröd också användes i frukosten. Vi kallade det "torrt" bröd. Då behövdes en vid kopp så att man kunde ställa 2-4 "torra" brödskivor bredvid varandra i chokladen så att de blöttes upp och åts precis innan de blev för mjuka. Helt uppblött bröd var inte så aptitligt oavsett om det var Wasabröd, Björbo-, Leksands-, Rättviks- eller Falu Rutbröd.

Men eftersom jag inte vill undanhålla någon att idag baka ett par plåtar goda kanelbullar ger jag modern hjälp till matlagning: Titta på den här videon och gör som den visar. Behöver du stoppa upp videon är det bara att klicka på videobilden så stoppar videon upp, klickar du en gång till fortsätter den. Så kunde man inte göra på mormor och farmors tid.



Min favoritdryck till kanelbullar är idag Milkos kalla mellanmjölk alternativt hett Colombia-kaffe (som jag låter svalna en del eftersom jag liksom min mor är känslig för het mat och dryck). Valet är ditt!

På tal om val. Vi har ju nyligen haft val till riksdagen och då kan det vara intressant att veta vilken hållning olika partiledare har till kanelbullar och Kanelbullens Dag. Det kan ni läsa om här.

Inga kommentarer: