söndag 15 november 2009

Hur går det för Saxdalen blogg?

Den här bloggen har nu varit igång sen 30 mars 2008 när jag skrev mitt livs första blogginlägg med rubriken "Välkommen". Det har hittills blivit 237 inlägg med varierande innehåll. Svaret på frågan i rubriken är jag inte rätt person att svara på. Det är ni 20 041 som besökt vår blogg sedan 6 augusti förra året.

Men för mig är det överraskande att så många besökt Saxdalen blogg. Det är ju en mycket lokal blogg även om många inslag handlar om både hela Sverige och andra länder.

Internationalisering är ett ord som ibland används som en målsättning. Saxdalen blogg har inte haft något mål att bli stor internationellt men en annan räknare för bloggen som startades 18 oktober 2008 visar att vi har haft besökare från 35 länder sedan oktober förra året.

Saxdalen blogg har haft besökare från alla länder som är gröna på den här kartan och grönast är förstås Sverige. Vi behöver bara en besökare från Grönland för att "förgröna" kartan betydligt!

Statistiken visar att mer än hälften av besökarna till Saxdalen blogg "kommer direkt" till bloggen. De har bloggen som en favorit i sina bokmärken eller skriver in bloggens adress direkt i webbadressfältet, 27 % kommer via någon sökmotor på Internet, de flesta via google och 18 % kommer från någon webbplats med länk till Saxdalen blogg.

De vanligaste sökorden för att komma från en sökmotor (google) till bloggen är "saxdalen blogg" och "saxdalen".

Var tar man vägen efter att ha läst i Saxdalen blogg? De flesta går via länken till länklistan med Saxdalsinslag. Näst vanligast är att använda väderlänken till vädret i Saxdalen och tredje vanligaste alternativet är att gå till vädret för Malbacken. Det är väl vi bönder som är intresserade av det...

Som jag ser det finns det hittills ingen anledning att lägga ner Saxdalen blogg med motiveringen att det inte är någon som läser den.

Själv är jag lite osäker på om jag skrivit för mycket "internationellt" i Saxdalen blogg? Jag har ju en annan blogg Olas blogg som jag hittills skrivit alldeles för lite i och som är tänkt som mer internationell. Skulle jag ha skrivit inlägg som nu kommit i Saxdalen blogg där istället? Kom med synpunkter!!!

Ingenting går upp mot den information vi får direkt från våra läsare. Statistik är en sak men hur användbar den är är en annan sak.

Jag kan t.ex. nu se att den senaste besökaren av de 80 som hittills besökt oss idag sitter på Tyresö, Stockholms län, har ett Teliasonera abbonemang, använder Internet Explorer version 8.0, operativsystemet Vindows Vista med en skärmupplösning av 1280x1024. Han/hon tillbringade alldeles nyss 6 minuter 4 sekunder på Saxdalen blogg.

Det kan väl vara intressant? Men era direkta kommentarer är värda mycket mer. Hör av er med synpunkter, önskemål... ja vad som helst!

Inga kommentarer: