måndag 16 november 2009

Ett möte på Västkusten som misslyckades

Det måste ha varit på 50-talet. Min far hade skaffat bil och min kusin Börje hade skaffat bil. Både mina föräldrar och Rut och Börje tyckte om att semestra på Västkusten. Jag minns inte exakt vilket år det var men jag minns att båda familjerna planerade att åka till Västkusten och vi bestämde att träffas där nere.

Mötesplatsen var en en dal på Sotenäset några mil från Uddevalla. Jag tror att vi skulle träffas i Amundsdalen. Problemet var att när vi väntat säkert ett par timmar och ingen Börje med familj dykt upp blev vi förstås oroliga. Vi träffades aldrig som planerat den gången.

Problemet visade sig senare vara att det går två vägar nästan ner till havet. De slutar på ett avstånd från 300-400 m från varandra. Den andra dalen är Hästedalen. På något sätt hade vi tagit två olika avtagsvägar ner till havet och eftersom de inte nådde ihop så såg vi inte varandra. Vi hade varit där båda familjerna men med ett litet avstånd emellan, i var sin dal.

Amundsdalen norr om den stora bergsklippan och
Hästedalen söder om. (Klicka på bilden för förstoring)

Det blev en besvikelse förstås. Börje var ju min äldre kusin och min idol och vi hade alla sett fram emot mötet. Idag är det lite svårt att tänka sig att två familjer kör drygt 40 mil för att träffas och sen missar varandra med ett par hundra meter. Idag vore det naturligt att använda mobiltelefonen om man inte hittar varandra. Men då fanns ännu inte den möjligheten.

Inga kommentarer: