lördag 31 augusti 2013

Ibland har man tur

Det händer ibland att man har stora förväntningar på något man vill besöka men att det blir en besvikelse. Inte så ofta händer det att något oväntat händer så att resultatet slutligen blir en positiv överraskning. Det hände mig idag.

Ett besök på Ludvika bibliotek för att se en fotoutställning med anknytning till Saxdalen visade sig inte finnas. Något missförstånd ledde till en besvikelse när min kulturföreningsvän Åke och jag var på biblioteket när det öppnade.

På väg in i biblioteket tittade jag på ett bord med böcker till försäljning. Där hittade jag ett exemplar av nedanstående bok. Jag blev direkt intresserad men trodde inte att prislappen var rätt?

  
En snabb marsch till receptionen bekräftade att den mer än 200 sidor tjocka boken var till salu för bara 20 kronor!
  
För den med anknytning till Grangärde socken som någon gång letat efter ortnamn i Ortnamnsregistret är Otto Blixt ett känt namn. 
  
Han har också skrivit en första bok DET GAMLA GRANGÄRDE, SKOGSBRUK som utkom 1950. Den nu aktuella boken om boskapsskötsel förelåg i manuskript när Otto Blixt dog 1971. Jag har inte hunnit läsa hela boken ännu men den är helt klart ett mycket viktigt bidrag till Grangärde sockens historia.
  

Inga kommentarer: