söndag 27 juli 2008

Dan Andersson-veckan och Saxdalen

Tiden går och vi är redan inne i Dan Andersson-veckan, 27/7-3/8 2008. Den bjuder på ett späckat program med för det mesta småskalig men för den skull inte sämre eller mindre intressant eller betydelsefull kultur.

Dans Andersson-veckans hela program kan du se här.

Trots Dan Anderssons alltför korta liv har hans dikter och prosa spridit ringar på vattnet långt utanför hans hemby Skattlösberg och Ludvika kommun. Dan var inte heller isolerad till intryck enbart från Finnskogarna och Sverige.

På 60-talet mötte jag en indisk bokförsäljare utanför Stockholms central. Jag hade länge varit fascinerad av Indien, indisk musik och kultur. Jag köpte en fullständig upplaga av en av hinduismens grundtexter: Bhagavad-Gita med undertiteln Som den är. (Se mer om min resa till Indien här). Jag trodde nog att jag var ganska ensam om att vara intresserad av Indien i min hemtrakt men blev både glad och överraskad att läsa baksidestexten som var utlåtande om boken från tre framstående kulturpersoner: Mahatma Gandhi, Herman Hesse och Dan Andersson!

Dan Andersson skrev: "Gītān är inte en bok. Den är den eviga visdomens läkande leende, ett ansikte klart vänt mot livets förfärlighet, men fyllt av en sådan frid, ett flöde av den eviga kärlekens ljus, som förtar fruktan min största fiende."

För oss som har Saxdalen som världens utgångspunkt har ju Dan Andersson-veckan redan börjat med invigning med bl.a. Bengt-Emil Johnson igår, lördag, på Gammelgården i Ludvika.

Idag, söndag är det Saxdalens manskörs (förra årets Dan Andersonpristagare) stora slagnummer, sångspelet Helgdagskväll vid timmerkojan i Dans hemby Skattlösberg.

Tisdag kl. 16.00 (OBS tiden!) bjuder Wernerteatern på teater i Saxdalens folkets hus: DE LYCKLIGA BRÖDERNA av Werner Aspenström.

Och sen finns det som sagt massor av andra evenemang i kommunen under Dan Andersson-veckan!

1 kommentar:

Lasse sa...

Fullständigt enastående arbete du lägger ner på denna blogg, Ola!

Fortsätt i samma stil.

PS! Som du vet finns det mer bilder/video nere hos mig om du vill nyttja i bloggen.