torsdag 19 juni 2008

Torremolinos på Saxberget

Min första utlandssemester som vuxen (knappast) utan mina föräldrar gick till Torremolinos i Andalusien i södra Spanien. Det var under diktatorn Francos tid, hans fullsändiga namn var
Francisco Paulino Hermenegildo Teódulo Franco y Bahamonde Salgado Pardo de Andrade. Min kompis och jag tillbringade två veckor i Torremolinos som då var en stor sandstrand med en liten ursprunglig by på stranden, med sandgolv i de små husen och liten befolkning. Några få hotell på strandremsan siade om det Torremolinos som jag ser i resebroschyrer idag.


Jag såg dock inte en enda väderkvarn... Torremolinos, spanska: torre=torn och molinos= väderkvarnar


Om jag skulle längta till Torremolinos idag skulle jag inte behöve åka så långt! Vi har redan fem Torremolinos på Saxbetget/Fjällberget och det kommer att byggas 12 till under 2008! Så om jag njöt av utsikten över Medelhavet från Torremolinos i Spanien under Francotiden kan jag snart njuta av utsikten från de 17 torremolinos som ska vara f'ärdigbyggda vid nyår 2009 på Saxberget. Utsikten blir då över Saxdalen och Slamhavet istället för över Medelhavet.

Inga kommentarer: