torsdag 18 september 2008

Kraftig minskning av renar - ett trafikproblem

Som uppmärksam vägtrafikant har jag under de senaste månaderna uppmärksammat att renarna håller på att försvinna i vår kommun. Och i måndags när vi i boule-laget hade hemmamatch mot Nyham- mar på Furuliden kom flera av mina medspelare och klagade på att det inte längre fanns någon ren att köra på. Och dom klagade redan innan vi fått stryk med 5-4 av våra nordliga grannar, Anders Grönberg och compani...

Och jag minns när jag åkte Inlandsbanan med mina barn, ett i taget, att det båda gångerna var stora problem att inte köra på någon ren. Dom kom i stora flockar och sprang framför tåget, längs järnvägen så att lokföraren fick tvärbromsa. Han gjorde det en gång när jag var inne i förarhytten för att hämta kaffe som fanns för resenärerna. Då klagade jag på att det fanns ren framför tåget åtminstone just när jag balanserade en mugg med hett kaffe.

Sen (efter boulematchen) åkte jag till posten, ja det är ju numera till ICA Gruvhallen i Grängesberg, för att lösa ut ett rek. På vägen mötte jag först en varningsbil med stor skylt BRED TRANSPORT och två roterande lampor på taket och för säkerhets skull körde den in mot mitten av vägen för att visa att transporten verkligen var bred. Jag styrde ut så mycket jag kunde till höger och sen dök den upp i kurvan framför: den

J Ä T T E B R E D A T R A N S P O R T E N med en 25 m lång del av tornet till ytterligare ett vindkraftverk. Hade jag hunnit fram till kurvan hade det inte funnits en cm kvar av vägbredden för mig att köra på.

Då förstod jag att det är skillnad på ren och ren - och skillnad mellan köra på och köra på. Nu hade jag verkligen behövt en stor, bred ren att köra på - en vägren. Jag skulle behövt den för att KÖRA på, annars var risken att lastbilen skulle köra PÅ mig.

Min sambo som kommer från Sydamerika och läste svenska två terminer på Högbergsskolan har förklarat skillnaden för mig. Köra , dra UT, lägga IN, hålla UPP... de kallas för partikelverb på svenska! Jag gick på Högbergsskolan i sex terminer men det var ingen som nämnde något om partikelverb för mig...

Gräva BORT är väl också ett partikelverb - som drabbat våra sydliga renar - vägrenarna - i Ludvika kommun.

Inga kommentarer: